DANI SLOVAČKE U SPLITU 2022 - Izložba
Názov projektu: /Co/operation SADiS 2022 (Slovak Art Days in Split 2022)
Miesto: SVEUČILIŠNA GALERIJA - UNIVERSITY ART GALLERY IN SPLIT , Ulica Ruđera Boškovića 31, 21000 Split
Vernisáž výstavy: 7. Júl 2022 (ŠTVRTOK) o 20:00 hod.
Trvanie výstavy: 7. Júl – 23 Júl, 2022
Otváracie hodiny: PONDELOK - PIATOK 09:00 AM to 12:00 PM / 05:00 PM to 08:00 PM
Organizátor: o.z. KONTEXT (Klemensová 3, Bratislava - Slovakia)
Kurátor: Mgr. Branislav Zurko /SK/
Projektový manažér výstavy /HR/: Helena Trze Jakelić /HR/
Coordinátor projektu /SK/: Mgr. Tomáš Savkanič, Mgr art. Vladimíra Savkaničová and Mgr.art. Peter Valiska-Timečko ArtD.
Partneri: Slovak Arts Council, Koniareň Gallery, Slovak organization of arts and culture, DIGGALLERY, Academy of Arts in Banská Bystrica
COOPERATIONS
SLOVAK ART DAYS IN SPLIT - SADiS 2022
Dni slovenského umenia je projekt, ktorý prináša tvorbu slovenských výtvarných umelcov mladšej a strednej generácie do galérií európskych miest a metropol od roku 2012 (Viedeň, Londýn, Amsterdam, Vilnius, Sofia). Tento rok sa podarilo preniesť tento výstavný koncept do Chorvátska. Je to krajina s bohatou históriou a významnými kultúrnymi inštitúciami, ktorej identita je neoddeliteľnou súčasťou širšieho európskeho kontextu. Unikátne európske spoločenstvo stojace na spoločných civilizačných základoch no pretavujúcich sa do jedinečných, svojbytných prejavov. Európska únia ako celok je unikátny spoločensko-politický projekt, ktorý ovplyvňuje kultúry všetkých národov, ktoré ju tvoria. Súdržnosť a jednota, ktorá prekonáva všetky názorové rozdiely je obdivuhodný fenomén. Najmä v časoch rastúcej polarizácie spoločnosti je úlohou každého, kto verí v nevyhnutnosť vzájomnej spolupráce, vytvárať podmienky pre zbližovanie sa národných kultúr Európy. Toto je základný fundament na, ktorom stojí projekt SADiS.
Prezentácia aktuálneho slovenského výtvarného umenia je len malý fragment v európskej skladačke. Výber prezentovaný na výstave reflektuje zároveň autorov, ktorí vystavovali a spolupracovali v poslednom období (2021-22) s galériou Koniareň – priestor pre súčasné umenie v Trebišove. Výber autorov nie je a ani nemôže byť reprezentatívny po formálnej, obsahovej ani ideovej stránke. Viac než o veľkolepý a reprezentatívny prierez slovenskou výtvarnou scénou ide v projekte o vytváranie vzťahov v rámci spriazneného európskeho priestoru, prezentovanie zaujímavých výtvarných počinov zahraničnému publiku a vytvorenie podmienok pre rozvoj spolupráce umelcov a profesionálov na poli umenia a kultúry.
Výtvarné diela reagujú na aktuálne spoločenské témy na Slovensku a reflektujú historický a kultúrny diskurz. Spracovávanie historickej pamäte krajiny, ale aj zaznamenávanie aktuálnych reálií, sú zreteľné z aktuálneho výberu tak, ako sa prirodzene vyskytujú v tvorbe mnohých súčasných výtvarníkov. Individuálna výpoveď o stave sveta a kultúry a subjektívne prežívanie vlastnej identity sú predmetom záujmu aj slovenských autorov.
Na výstave sa prezentuje 29 autorov v čo najširšom spektre výtvarných techník a formálnych, štylistických kategórií. Ťažiskom výstavy je médium maľby, v ktorom autori zachytávajú aktuálne spoločenské témy respektíve osobné a intímne problémy s vlastnou výpovednou hodnotou. Zobrazujúc okolitý svet od realistických a figuratívnych polôh až ku geometrickým a abstraktným polohám (Katarína Balúnová, Dominika Brečková, Peter Decheť, Slavomír Durkaj, Paulína Halásová, Dominika Kováčiková, Adam Macko, Juliana Mrvová, Martina Rotlingová, Vladimíra Savkaničová, Natália Šimonová, Michaela Šuranská). Princípy grafického media uplatňujú na výstave viacerí autori. Prevažná časť graficky orientovaných umelcov pedagogicky pôsobí na Katedre Grafiky Akadémie umení v Banskej Bystrici. Dalo by sa povedať, že grafika je chápaná ako médium, ktoré je rozšírené o ďalšie presahy do iných médii, ktoré ponúkajú väčšiu voľnosť, priestorovosť a interdisciplinárny presah (Róbert Makar, Matúš Máťatko, Peter Valiska-Timečko, Martin Derner). Tradičné grafické princípy sa objavujú v podobe serigrafií Igora Benca, alebo Patrika Ševčíka. Svoje zastúpenie tu má aj sochárska a objektová tvorba (Marek Galbavý, Marek Halász, Michal Machciník, Eva Moflárová, Ján Zelinka) a v neposlednom rade fotografia (Stanislav Piatrik, Martin Jombík, Ján Viazanička a Róbert Tappert).
Na exportnej exhibícii (Co)operation/Slovak Art Days in Split autorsky participujú Richard Kitta (tiež autor tohto textu) a Martin Kudla. V ich digitálnych dielach je viditeľný odkaz na viaceré umelecké interdisciplinárne projekty, za všetky spomeňme aspoň aktivity iniciatívy DIG (Digital Intervention Group), ktoré sa v slovenskom umeleckom kontexte objavujú po roku 2010. Séria 2D/3D digitálnych matríc „Split-Core(!)“ nadväzuje na umelecký projekt Camouflage (of Andy Warhol) reflektujúci známu sériu pop-artového umelca. Na jednej strane ide o logické vyústenie aktivít v rámci rozsiahleho projektu MMUAW 2.0 (Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach – s kľúčovým media artovým konceptom), na strane druhej ide o revíziu diela Warhola ako de facto multimediálneho umelca a „podivného“ stratéga. Tento univerzálny background Warhola je možné rozvíjať a pracovať s ním nielen vo forme artistickej apropriácie či autorskej intermediálnej multiplikácie.
Ideály a hodnoty, na ktorých bola vybudovaná súčasná Európa sú čoraz častejšie otvorene spochybňované. O to dôležitejšie je vytvárať podmienky pre vzájomné spoznávanie, komunikáciu a zbližovanie národných celkov v rámci priestoru zdieľaných hodnôt, tradícií a kultúrnych koreňov, ktorému hovoríme Európa.